Seuranta
Kävijämäärän seuranta
Verkkosivujen liikennettä voi seurata erilaisten ohjelmien avulla, niistä esimerkkinä ilmainen Google analytics. Seurattavat asiat voi valita omien tavoitteiden mukaan, ne ovat yrityskohtaisia. Seurannalla on tarkoitus varmistaa sivujen myynnillinen ja markkinoinnillinen tuloksellisuus. Seurannasta voi käydä ilmi mm. mille sijalle sivusto nousee hakutuloksissa avainsanoilla, kävijämäärät päivässä ja kuukaudessa, mistä kävijät löysivät sivulle, heidän ikänsä ja sukupuolensa sekä aika, jonka he viettävät sivustolla. Ohjelman avulla saa apuja ja tietoja markkinoinnin suunnitteluun ja tavoitteiden toteutumiseen. Esim. jos tavoitteena on saada kävijä tekemään verkkokauppaostos, voi tätät tavoitetta mitata. Seurannasta saa selville mitkä asiat sivustolla toimivat hyvin ja mitkä kaipaavat vielä kehitettävää. Voi seurata, kuinka moni lähettää yhteydenottolomakkeen, ostaa tuotteita tai lataa PDF-uutiskirjeen. Tämä osoittaa, miten someen panostaminen tuottaa tulosta. Analytiikkatyökaluilla voi myös seurata yksittäisiä julkaisuja ja niiden kautta saatuja klikkauksia sivustolle.